Pokud jste v našem E-shopu nenalezli vaše řízení, stačí si projít obsáhlejší katalogy na této stránce nebo nám zaslat email, zavolat a my vám vaše řízení najdeme.

 

Kontakt

 

Telefon:  +420 545 577 800
Mobil:     +420 604 239 234
Mobil:     +420 603 164 335
E-mail: info@truckmotor.cz

 

Druhy a funkce jednotlivých převodek řízení
 
Hřebenová převodka řízení - bez hydralického posilovače - Ve skříni řízení je uložen pastorek, který je umísteň na vřetenu a to šikmým ozubením do ozubené tyče. Uzubená tyč je vedena v pouzdrech a stále je přitlačována k pastorku pružinou. Tím to způsobem se vymezuje vůle v ozubení řízení. Když otáčíme volantem, tak posouváme hřebenovou tyč a ta pomocí řídících tyčí natáčí kola. Některé vozidla mají jen hřeben řízení bez posilovače nebo může být použit elektrický posilovač, který je umístěn na  sloupku řízení.
Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem - Vyznačuje se tím, že řidič působí malou silou na ovládací zkrutný člen, který přepouští olej v dvuojčinné pístnici. Tlak oleje pomáhá v pístnici natáčet kola. A tím usnadňuje celý proces řízení a snižuje vyžadovanou sílu od řidiče pro otočení kol. Tlak v hydralické poslovači vytřáří vysokotlaké olejové čerpadlo tzv. servo čerpadlo. Podle otáček čerpadla se snižuje a nebo zvyšuje tlak, čerpadlo je poháněno řemen od řemenice nebo má čerpadlo přímo svůj elektromotor. Řídící ventil podle natočení volantu přepouští olej na jednu nebo druhou stranu pístu a ten pak otáči koly. Když přestaneme otáčet volantem, tak se ventil vrátí do polohy, kde tlak oleje zůstává a kola jsou natočena pořád tam kde jsme je nechali.Posilovací účinek je progresivní a je závislý na krouticím momentu torzního (zkrutného) členu na pastorku. Čím větší sílu potřeubjeme k otočení volantu, tím větší je i zkroucení torzního členu dojde ke zvýšení posilovacího účinku. Olej pod tlakem pomáhá posunovat píst a ten posunuje hřebenovou tyčí pod tlakem úměrným množství oleje, který prochází soustavou radiálních a axiálních kanálků otvory, které se otvírají zkroucením torzního členu řízení. Na obou koncích hřebenové tyče jsou kulové klouby, díky nim se potom propojí hřebenová tyč s řídícími tyčemi.
 

 

Servotronic - ztužování volantu se vzrůstající rychlostí - je to elektronicky řízené hydraulické řízení u kterého se snižuje síla posilovače řízení, se vzrůstající rychlostí vozidla. Při nízké rychlosti hydraulické řízení vytvřáří plný posilovací účinek a se vzrůstající rychlostí se posilovací účinek snižuje. Při malých rychlostech je magnetický ventil na řízení zavřený a nesňižuje posilovací účinek řízení. Při vyšších rychlostech se magnetický ventil dokáže zcela otevřit a servo olej teče z pracvoního prostoru řízení přes zpětný ventil, škrtící klapku a magnetický ventil zpět. Vratný prostor je škrtícím účinkem klapky ostříknut vyšším tlakem než je vratný prostor, který je bez tlaku. Tím to způsobem vznikne vracející moment na vřeteno řízení, které vložky ventilů otočí zpět do neutrální polohy. Tím to způsobem se nedokáže vytvořit podpůrný tlak a je potřeba aby sám řídíč vytvářel vyšši řídící sílu. Tím se docílí přesnějšího řízení ve vyšších rychlostech a lepší ovladatelnosti vozu.

Elektrické řízení - pomocná síla pro usnadnění řízení je vyráběna elektromotorem. Řízení neobsahuje servořerpadlo, ale elektromotor který je napájen z alternátoru elektrickou energií. Výhodou je snížení spotřeby paliva, protože hydraulické posilovače mají neustálou spotřebu výkonu z motoru a to i když zrovna vůbec nevytváří posilovací účinek. Otáčení volantu je snímáno snímačem točivého momentu. Řídící jendotka přepočítává neustále potřebný točivý moment a směr otáčený kol. Tuto sílu vytváří elektromotor. Točivý moment z elektromotoru přenáší převodka řízení.

Dvě možnosti provedení elektrického řízení. První možností je, že elektromotor je umístěn přímo na sloupku řízení, tedy mezi hřídelí a volantem. Druhým provedením je přímé umístěný elektromotoru na řízení.

 

Maticové řízení s běhovými kuličkami - převodka řízení - Mezi maticí a šroubem jsou usmítěny kuličky, které mi se docílilo snížení tření. Při otáčení šroubu se matice posouvá a její ozubení zapadá do ozubeného segmentu, ten točí s řídící pákou, která následně přes řídící mechanismus natačí kola do rejdu. Používá se především u nákladních vozidel s posilovačem, kde je zapotřebí velký točivý moment díky velkému zatížení přední nápravy.